Publikációk

Civil iszlám állam készülőben

A pártnak komoly fejlesztési programja van, és már nem lehet őket szélsőségesnek nevezni. Interjú a Szabadság és Igazság pártja, a Muzulmán Testvérek politikai szárnya kairói képviselőjelöltjével.
Szervezettségével és mindennapos szolgálataival nyerte az egyiptomi választások első fordulóját a Mubarak-rezsim alatt elnyomott Muzulmán Testvérek politikai szárnya, a Szabadság és Igazság Párt (FJP). A pártnak komoly fejlesztési programja van, és már nem lehet őket szélsőségesnek nevezni, annak ellenére, hogy a program kérdőjeleket vet fel a vallás és a családjog terén. Ezeket próbáltuk tisztázni Isszam Mukhtarral, a párt kairói kerületének jelöltjével. Mukhtar mérnök, Nasr város szülötteként a párt végrehajtó bizottságában foglal helyet. 2005-ben már parlamentbe került, de 2010-ben a Mubarak-rezsim eltanácsolta a választásoktól. Most ismét minden esélye megvan a képviselői helyre.

– Egyiptomban ma mindenki demokráciáról beszél. De mit jelent ez pontosan Önnek és a pártnak?

– A demokrácia azt jelenti, hogy az emberek lesznek a törvény forrásai, hogy mindenki szabad és szabadon választja meg a képviselőjét, nyomás és korrupció nélkül. Forradalmat csinálhatnak, elmondhatják vagy megírhatják, hogyan szeretnének élni. Sajnos ezt a múlt rezsimben nem tehették meg. Mi ebben az országban élünk, és a legjobbat akarjuk adni az embereknek.

– A pártjuk programja megfelelhetne egy európai baloldali, zöld, közösségorientált modellnek, kivéve természetesen a saría jog hangsúlyozott fontosságát. Hogyan képzelik el a hatalmi ágak szétválasztását, amiről szintén írnak, ha az iszlám vallási törvényeket mindenek felettinek tartják?

– Sok pártprogramban vannak hasonlóságok, de a mi programunknak éppen a iszlám saría az előnye. Ez különböztet meg minket, egyiptomi népet, vagy a Szabadság és Igazság pártját. Ez a mi biztonsági menedékünk, büszkék vagyunk rá. A hatalmi ágakat nem választjuk szét, mi egyfajta kombinációt kívánunk megvalósítani. Ha születik egy új törvény, akkor meg kell nézni, hogy megfelel-e a saría jognak. Ha megfelel, akkor lehet alkalmazni, ha nem, akkor meg fogjuk állítani. A nem muzulmánok ugyanakkor saját törvényeik szerint élhetnek, mind a családjogot, mind a pénzügyeket illetően.

– Melyik intézmény nézi meg, hogy alkalmazható-e a törvény, és mennyiben korlátozza majd ez az eljárás az újonnan megválasztott parlament hatalmát?

– A Legfelsőbb Törvénykezési Bíróság ellenőrzi, hogy egy törvény alkalmazható-e. Ez egy jogászokból álló szervezet, nem vallási intézmény. Már a jelenlegi alkotmányban is benne van, hogy minden törvénynek kompatibilisnek kell lennie a saríával. Ez egy muzulmán ország. A Parlamentben olyan képviselők lesznek, akiket az emberek választottak, és ők tudni fogják az ország szokásait.

– Igen… az előrejelzések szerint Önök és a vallási szélsőséges szalafisták lesznek többségben. Ha a Legfelsőbb Bíróság az alkotmányt is visszadobhatja a saría miatt, akkor hatalmas a befolyása. Mi lesz a muzulmán vallási ügyeket meghatározó Al-Azhar Egyetem szerepe?

– Az emberek többsége azért választotta a Szabadság és Igazság Pártját, mert az iszlám saríát akarják, és mi ezt alkalmazzuk majd e jogászokból álló, független szervezet által. Nem célunk új vallási intézményt létrehozni, a pénzügyeket és az emberek mindennapi problémáit tartjuk elsődlegesnek. Az Al-Azharnak nem lesz politikai szerepe, vallási kérdésekben fog dönteni továbbra is. Ha valakinek vallási problémája van, akkor oda kell menni, ha politikai a probléma, akkor a politikusokhoz.

– Mit jelent az a „civil iszlám” állam, amit a programban hirdetnek?

– Civil államot szeretnénk, saría törvényekkel. De ez más, mint a vallásos államok, mint Irán, Afganisztán vagy a Vatikán. A mi programunkban a civil állam biztosítja a bíróság függetlenségét, az emberek a törvények előtt egyelőek és szabadok lesznek. Egy új egyiptomi fórumot szeretnénk maláj vagy török példára.

– Mik lesznek a legfontosabb tennivalók az Ön körzetében?

– Nasr városában hatalmas anyagi és kulturális különbségek vannak. Vannak szegény és gazdag városrészek, amelyeket egy szintre kell hozni. A két legsürgősebben megoldandó probléma a közlekedés és a biztonság. Nemzeti szinten pedig a biztonságot és a gazdaságot kell helyre tenni.

– Melyek lesznek a fő gazdasági irányelvek?

– Ez egy tág téma, de a legfontosabb a költségvetési mérleg visszanyerése, a kiadások visszafogása és az adósság csökkentése. A Szuezi-csatorna és a turizmus helyett mi a termelésre kívánunk koncentrálni, a mezőgazdaságra, főként a búzára és a pamutra. A programunkat több mint 300 szakértő dolgozta ki. Realisztikus és megvalósítható. Lényege, hogy az ember lesz a gazdaság közepe, vissza akarjuk adni a büszkeséget. Mikrogazdaságokat kívánunk létrehozni. A privát szektort és a szabadgazdaságot fogjuk továbbra is vinni, de a társadalmi igazságra építünk. Meg fogjuk fékezni a monopóliumokat.

– Ezek tényleg konkrét projektek. Ami kevésbé vonzó a programjukban, az a nők szerepe. A szabadságjogokat ugyan mindenhol hangsúlyozzák, a nőket mégis az otthonukban képzelik el. Hol van itt az egyenjogúság?

– A példa éppen Ön előtt ül. Naama képviselőnőnek gyerekei vannak, dolgozik, most a pártközpontban van. (Naama arról mesél, hogy reggel kampányolt, feleségként pedig az egyetemen is tanít. A nők legalább 40 százalékban járultak hozzá a párt programjához. Nem lehet őket otthon tartani.)

– Ez lehet egy kirakatba tett példa is, a párt elképzelése ettől még különbözhet. A választási megfigyelő jelentése szerint például több kormányzóságban az FJP és az Al-Nour szalafista párt emberei nem engedték be a fátyol nélküli nőket a szavazóhelyiségbe. Az a hír járja, hogy Sharm el-Sheikben nem tűrik a fürdőruhás nőket.

– A mi kerületünkben sok fátyol nélküli nő volt. De az történhetett, hogy a média le próbált járatni minket. Nem tetszett nekik, hogy minden iskola előtt kis asztalt állítottunk laptoppal, hogy eligazítsuk az embereket a szavazóhelyiségek felé. Bár sehol sem mondtuk kifejezetten, hogy mi a az FJP-től vagyunk…

– Nagyon is látható volt, hogy az FJP-től jött az „útbaigazítás”, hiszen minden asztalon ott volt a Korán, és a férfiak külseje is jellegzetes.

– Nézze, Dr. Manal például a pártunk női szekcióját vezeti, az ötödik helyen van a választási listán. Nem azért van az ötödik helyen, mert nem szeretnénk, hogy nyerjen, hanem azért, mert több liberális és munkáspárti képviselőt kellett előrevenni az általunk vezetett pártkoalícióban. Éppen a mi listánkon szerepel az egyetlen keresztény nő is.

– Egy képviselőjük mégis azt nyilatkozta, hogy keresztény vagy nő ne legyen miniszterelnök.

– Semmi kifogásunk a női elnök ellen, de nem fogunk női jelöltet állítani, mert a mai egyiptomi körülmények között a parlament nem fog megválasztani egy nőt vagy egy keresztényt. A keresztények kisebbségben vannak Egyiptomban, és még soha nem választották be őket képviselőnek, csak „megbízással” dolgoznak. Hiába jelölünk mi nőt vagy keresztényt, ha az emberek nem szavaznak rá. Minek vesztegessük tehát az időt és az energiát olyannal, akiről a jelenlegi helyzetben tudjuk, hogy nem lesz sikeres?

– Meg lehetne próbálni, hiszen a parlamentben éppen Önök lesznek többségben. De ha nem kívánnak szigorítást a családjogban, akkor miért akarják felülvizsgálni Egyiptom csatlakozását a Nőkkel Szembeni Megkülönböztetés Minden Formájának Felszámolásáról című nemzetközi egyezményhez, illetve a Gyermekek Jogairól Szóló Egyezményhez éppen arra hivatkozva, hogy túl sok jogot ad?

– Az FJP betart minden nemzetközi megállapodást, de vannak olyanok, amelyek nem illeszkednek a mi szokásainkhoz. Ezeket újra kell vizsgálni, az emberekkel meg kell szavaztatni, illetve kihúzni azt a cikkelyt, ami nem alkalmazható. A módosítások megtétele után be fogjuk tartani a megállapodásokat.

– Érdekes elképzelés. Nemzetközi szerződésekről szólva, milyen lesz Izrael-politikájuk?

– Minden szerződést betartunk, ha a másik ország is betartja. De minden országnak joga van újratárgyalni a szerződéseket. Ha a másik ország nem tartja be, akkor mi népszavazásra bocsátjuk az ügyet. Amennyiben az emberek úgy gondolják, akkor meg kell változtatni a megállapodást.

http://nol.hu/kulfold/civil_iszlam_allam_keszuloben-1290459